top of page

Theologie/ filosofie

UturnZ is een persoonlijk initiatief van mij, Klaas de Groot. Daardoor zit mijn menselijke gedachte achter UturnZ.
I
k vind dat u als belangstellende recht hebt om die gedachte te kennen. Zodat u zelf met die kennis alles op mijn website op zijn merites kan beoordelen. Los daarvan deel ik graag mijn gedachten over de bedoeling van God met mijn leven, met ons leven, met het leven. Met Zijn schepping, Zijn schepselen, Zijn nieuwe hemel en Zijn nieuwe aarde. Om van elkaar te leren. Dus uw reacties zijn welkom. Ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar verwacht Zijn wijsheid te ontvangen in, bij en voor alles wat Hij op mijn pad brengt.

 

Het woord UturnZ is niet zomaar een kreet. Het woord bestaat uit een aantal elementen die ik hierna verder wil toelichten:

  • U

  • turn

  • uturn

  • Z

 

Het is voor de uitleg van belang te weten dat UturnZ eigenlijk een Engels woord is.

Een woord dat je fonetisch als volgt uitspreekt : joeturns.

 

U

De letter U heeft betrekking op twee personen, namelijk zowel God als u, jij en ik.

Met U spreekt UturnZ in de beleefdheidsvorm over God en de mens.

Wat betreft God zal het duidelijk zijn dat we Hem alleen met U aanspreken.

Omdat Hij onze God is, onze Vader, onze Schepper, onze Rechter, etc.

Wat betreft het aanspreken van een mens is dat wat minder duidelijk tegenwoordig, omdat we alleen vreemden (als het goed is) nog aanspreken met deze beleefdheidsvorm.

De letter U is vanuit het statement achter UturnZ gezien, een goed toepasbare letter vanuit beleefd Nederlands.

Maar ook vanuit de bedoelde Engelse uitspraak (joeturns). Dan kom je fonetisch uit op “joe” en dat is letterkundig het Engelse woord “you”, wat zowel de Engelse beleefdheidsvorm als de informele vorm kent voor U, jij, jou en jullie.

 

Turn

Het deel “turn” van het woord UturnZ is het Engelse woord voor een draai, voor draaien, keren.

Van alle kanten bekijken. Zoals de volgende woorden ook aangeven:

- Turn-around (positieve verandering bij een onderneming die gedurende een bepaalde periode problemen had)

- Turn around (de situatie waarbij een onderneming er na een zeer moeilijke en verlieslatende periode in slaagt terug rendabel te worden. Een dergelijke belegging kan ingeval van succes, zeer winstgevend zijn maar blijft risicovol)

- Turn key (sleutelklaar. Het huis wordt `sleutelklaar` opgeleverd, d.w.z. dat er in principe niets meer hoeft te gebeuren)

 

Uturn

Het deelwoord “uturn” is de Engelse verkeersterm ("u-turn") voor 180 graden omdraaien.

Wij kennen dat verbodsbord in Nederland ook, dat wel een eens bij een kruispunt staat en ons verbied om linksom direct terug te keren. Dat woord legt ook de relatie naar de theologische termen bekeren, bekering, omkeren, terugkeren.

Het woord “turn-around” of “turn around” komt dus dichter in de buurt van alleen het woord “turn”.

Het gaat uiteindelijk om Uturn ten goede.

 

Z

Aan het woord Uturn is de letter Z om diverse redenen toegevoegt.

Omdat er meer dan één Uturn aan de orde zal komen en nodig zijn, wilde ik de letter S toevoegen om de meervoudsvorm te creëren. Tevens krijgt het woord UturnZ het karakter van een werkwoord, een term waar actie in doorklinkt.

Maar omdat ik Uturns met een S niet mooi vond, schoot mij in gedachten dat de letter S achter de letter N staat. En dat wanneer je die letter N in de geest van UturnZ kantelt, je de letter Z krijgt. Zo ontstaat er een blikvanger in het woord dat direct op het doel van UturnZ wijst.

Daarbij komt dat de letter Z de laatste letter van het alfabet is, wat een verwijzing is naar het streven van een volledige Uturn, van A tot Z. Het woord “turn key” komt daarin weer terug wat wijst op de volledigheid van een turn around proces tot een sleutelklaar resultaat. Dat alles verwijst ook weer naar de volmaaktheid waar we naar terug moeten keren, vanuit theologisch perspectief.

Bij het “van A tot en met Z” komt enerzijds de onmogelijkheid naar voren van de opgave waar UturnZ naar streeft. Maar anderzijds ook de mogelijkheid in Gods almacht, die zich openbaart als de Alfa en de Omega, waarin dat wel mogelijk is (wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God). Zodat we “turn key” worden gemaakt voor het Vaderhuis.

 

Persoonlijke verantwoordelijkheid

Het gehele woord UturnZ wijst ons op een aantal zaken.

Ten eerste wijst UturnZ, met het accent op "U" (joe, you), op ons, op u, op jou en op mij persoonlijk. UturnZ wijst op onze individuele persoonlijke verantwoordelijkheid om onze UturnZ zelf te maken. Die we niet op een ander kunnen afschuiven. Immers zou je bij gebruik van het woord UturnZ op of naar een ander kunnen wijzen. Maar UturnZ zelf wijst op "U" (joe, you), jij, u en ik en niet op een ander. Het roept op tot eigen bekering. You (jij, u, ik) turn!

Ten tweede klinkt in de fonetische uitspraak van UturnZ (joeturns) iets door als “You turn us”. Daarin worden wij (in het Engelse woord “us”) enerzijds nogmaals opgeroepen tot bekering doordat wij expliciet het onderwerp worden van een Uturn, namelijk bekering door Gods Geest tot God en Zijn doel met ons, Zijn schepping etc. 

Anderzijds klinkt in dezelfde fonetische uitspraak de noodroep door tot God om ons te bekeren omdat we het niet in onszelf kunnen (bekeer ons, wat dan zullen we bekeerd zijn). Yóu must turn us!

 

Radicaliteit

Fonetisch klinkt het Engelse woordje “us” in het Nederlands als “as”. Daarbij kun je denken aan de as van een wiel. Daardoor krijgt de omkering een nog sterker beeld, omdat het omdraaien om je as de meest radicale vorm van omkering uitbeeld.

Maar ook aan het woord “as” als reststof van een verbrandingsproces, wat eveneens wijst op de radicaliteit van het proces van omkering, namelijk het uitbranden van wat verkeerd is.

 

Bestemming en duurzaamheid

Het woord “as” doet ons echter ook denken aan de Engelse uitspraak “from ashes to ashes” wat een Engelse vertaling is van wat wij in het Nederlands kennen als “stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren”. Dat geeft aan wie wij lichamelijk zijn en wat we lichamelijk zullen worden.

Tevens wijst het naar een fundamentele beweging in het kader van duurzaamheid en de circulaire economie, namelijk Cradle to Cradle (C2C) - Van Wieg tot Wieg. Deze beweging, waar UturnZ overigens 100% achter staat, wijst erop dat afval grondstof is, kan zijn of zou moeten zijn.  De gedachte is dat de wereld een gesloten systeem is dat in haar aard in balans is, maar door ons verstoord wordt. Een gedachte in lijn met Gods door ons gebroken scheppingsorde, waarbij direct moet worden aangetekend dat de C2C filosofie zich niet (direct) door God heeft laten inspireren.

Hieraan gerelateerde bewegingen of groepen, zijn bijvoorbeeld ook TurnToo, Transition Town, Time2Turn, etc.

 

UturnZ

Met deze uitleg van de achtergrond van het woord Uturnz bedoelt Uturnz dus te gaan over:

  • God, de Alfa, Zijn schepping, Zijn natuur (U)

  • U, jij, jullie (u)

  • Bekering als eenmalige bekering, de wedergeboorte, de rechtvaardigmaking, alleen U kan ons bekeren, You must turn us (Uturn)

  • Bekering als doorlopende dagelijkse bekering, heiligmaking vanuit onze individuele persoonlijke verantwoordelijkheid naar God (uturns)

  • Bekering als doorlopende dagelijkse bekering, Dé heiligmaking in Gods kracht vanuit de rechtvaardigmaking (UturnZ)

  • God, de Omega, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, het Vaderhuis, Zijn doel met ons leven (Z)

 

In deze volgorde wil UturnZ ook laten zien dat zij wil beginnen bij God en wil eindigen bij God.

Zoals Hij zich ook heeft geopenbaard in Genesis 1 en in Openbaringen 22.

Zoals Hij ons levensdoel aangeeft, ons ertoe oproept en ons opgedraagt, zoals ik e.e.a. citeer in de bloemlezing uit Zijn Woorden aan het slot.

 

Geloof in God en Zijn Woord

UturnZ gelooft in (de drieenige) God zoals Hij zich heeft willen openbaren in Zijn Woorden.

Zijn Woorden zoals Hij die heeft gegeven in wat wij kennen als de Bijbel, in de vorm van de (Herziene) Staten Vertaling.

Dit omdat Hij Zich daarin openbaart als Het Enige Unieke geestelijk bovennatuurlijk Wezen dat onvoorwaardelijke liefde betoont, dat eerlijk en oprecht is, zowel streng en rechtvaardig als zacht en barmhartig.

Voor Zijn Schepping en schepselen. Door het liefste wat Hij had, Zijn Zoon, te geven voor Zijn schepselen, die Hem niet wilden gehoorzamen, maar voor zichzelf zijn gegaan en dat nog steeds doen.

Die Zich als een Vader bekend maakt, Die Zijn Zoon heeft gegeven (en weer opgewekt heeft) om weer Vader te kunnen zijn voor Zijn kinderen. Die Zijn Zoon heeft gegeven om te laten zien Wie Hij als Vader is, Die Zijn Kind heeft opgeofferd om Zijn verloren schepselen, die in Hem als hun Vader en in Zijn Zoon als hun Verlosser geloven, weer tot Zijn kinderen aan te kunnen nemen.

UturnZ gelooft God letterlijk op Zijn Woorden en volgt Zijn Woorden in eerste instantie letterlijk.

Waar onduidelijkheid over Zijn letterlijke Woorden voor UturnZ ontstaat, streeft zij er naar, met de hulp van Zijn Geest, om Zijn bedoeling achter Zijn letterlijke Woorden te begrijpen (Zijn Geest achter Zijn Letter).

En waar zij die nog steeds niet begrijpt, vertrouwt zij op God en laat zij haar ongeloof en twijfel los, door die aan God te geven (Ik geloof Heere, kom mijn ongeloof te hulp).

 

Bloemlezing uit Gods Woord

Tot slot de bloemlezing van Uturnz uit Zijn Woorden die een onuitputtelijke blijvend actuele bron van Wijsheid bevatten:

 

  • Het begin : Genesis 1 (zie citaat aan het eind)

  • Het einde : Openbaring 22 (zie citaat aan het eind)

  • Eerste scheppingsopdracht : “En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen! En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen! En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen. Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven.” (Genesis 1 vers 26-30)

  • Tweede scheppingsopdracht : “Toen zegende God Noach en zijn zonen en Hij zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk en vervul de aarde! Vrees en schrik voor u zal er zijn bij alle dieren van de aarde en bij alle vogels in de lucht, bij alles wat over de aardbodem kruipt en bij alle vissen in de zee; zij zijn in uw hand gegeven. Alles wat zich beweegt, waarin leven is, zal u tot voedsel dienen; Ik heb het u allemaal gegeven, evenals het groene gewas. Maar vlees met zijn leven, zijn bloed, er nog in mag u niet eten. Voorzeker, Ik zal vergelding eisen voor uw bloed, voor uw levens. Van de hand van alle dieren zal Ik vergelding eisen; ook van de hand van de mens, van de hand van ieders broeder, zal Ik vergelding eisen voor het leven van de mens. Vergiet iemand het bloed van de mens, door de mens zal diens bloed vergoten worden; want naar het beeld van God heeft Hij de mens gemaakt. Wat u betreft, wees vruchtbaar en word talrijk; breid u overvloedig uit op de aarde, en word talrijk daarop. En God zei tegen Noach en zijn zonen met hem: En Ik, zie, Ik maak Mijn verbond met u, met uw nageslacht na u, en met alle levende wezens die bij u zijn: de vogels, het vee en alle dieren van de aarde met u; van alles wat uit de ark is gegaan, tot alle dieren van de aarde toe. Ik maak Mijn verbond met u, dat niet meer alle vlees door het water van een vloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen vloed meer zal zijn om de aarde te gronde te richten. En God zei: Dit is het teken van het verbond dat Ik geef tussen Mij en u, en alle levende wezens die bij u zijn, alle generaties door tot in eeuwigheid: Mijn boog heb Ik in de wolken gegeven; die zal dienen als teken van het verbond tussen Mij en de aarde. Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt, dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten. Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is. God zei dus tegen Noach: Dit is het teken van het verbond dat Ik gemaakt heb tussen Mij en alle vlees dat op de aarde is.” (Genesis 9 vers 1-17)

  • De wet van de Tien Geboden in Exodus 20 en Herhaling van de wet van de Tien Geboden in Deuteronomium 4 vers 44-49 tot en met hoofdstuk 5.

  • Mozes vermaant het volk zich aan de geboden van God te houden in Deuteronomium 4 vers 1- 40

  • “Heilig uzelf en wees heilig, want Ik ben de HEERE, uw God.” (Leviticus 20:7), U moet heilig voor Mij zijn, want Ik, de HEERE, ben heilig. Ik heb u van de volken afgezonderd om van Mij te zijn.” (Leviticus 20:26) en “want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.” (1 Petrus 1:16)

  • “Houd Mijn verordeningen en doe ze. Ik ben de HEERE, Die u heiligt.” (Leviticus 20:8)

  • “Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest” (Zacharia 4 vers 6)

  • “Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde. <> Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.” (Mattheus 6 vers 9-13)

  • “U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand <> U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.” (Mattheus 22 vers 37-4) en “Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.” (Markus 12 vers 29-31)

  • “U dwaalt, omdat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God.” (Mattheus 22 vers 29) en “Dwaalt u niet daardoor, dat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God” (Markus 12 vers 24)

  • “Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.” (Romeinen 11 vers 36)

  • “Wie roemt, laat hij roemen in de Heere.” (1 Korinthe 1 vers 31)

  • "... wij weten dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde bouwt op. En als iemand denkt iets te weten, dan heeft hij nog niets leren kennen zoals men het behoort te kennen. Maar als iemand God liefheeft, is hij door Hem gekend. Wat dus het eten van afgodenoffers betreft: wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén. Want al zijn er ook die goden genoemd worden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (zoals er vele goden en vele heren zijn), toch is er voor ons maar één God: de Vader, uit Wie alle dingen zijn, en wij voor Hem, en één Heere: Jezus Christus, door Wie alle dingen zijn en wij door Hem. Maar niet in allen is deze kennis, want sommigen, die in hun geweten tot nu toe niet los zijn van de afgod, eten het vlees als afgodenoffer, en hun geweten, dat zwak is, wordt bevlekt. Voedsel nu brengt ons niet dichter bij God, want hetzij dat wij eten, wij hebben daardoor bij God geen overvloed; en hetzij dat wij niet eten, wij lijden daardoor bij God geen gebrek. Maar let erop dat deze vrijheid van u niet op een of andere manier een aanstoot wordt voor hen die zwak zijn"(1 Korinthe 8 vers 1-9)

  • Het geloof door de liefde werkzaam : "Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten <> U liep zo goed; wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven gehoorzamen? Deze overreding is niet afkomstig van Hem Die u roept. Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg. Ik vertrouw van u in de Heere dat u niet anders gezind zult zijn; maar hij die u in verwarring brengt, zal het oordeel dragen, wie hij ook is." (Galaten 5 vers 1-12)

  • Geen misbruik van de vrijheid : "Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde. Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Maar als u elkaar bijt en verslindt, pas dan op dat u niet door elkaar verteerd wordt. Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen. Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen. Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet. Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven." (Galaten 5 vers 13-21)

  • De vrucht van de Geest : "De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet. Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd. Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen. Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden." (Galaten 5 vers 22-26)

  • De Christelijke vrijheid : "Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.  Laat niemand zijn eigen voordeel zoeken, maar ieder dat van de ander."(1 Korinthe 10 vers 23-24)

 

Genesis 1

 

De schepping

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water. 3 En God zei: Laat er licht zijn! En er was licht. 4 En God zag het licht dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis. 5 En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag. 6 En God zei: Laat er een gewelf zijn in het midden van het water, en laat dat scheiding maken tussen water en water! 7 En God maakte dat gewelf en maakte scheiding tussen het water dat onder het gewelf is, en het water dat boven het gewelf is. En het was zo. 8 En God noemde het gewelf hemel. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de tweede dag. 9 En God zei: Laat het water dat onder de hemel is, in één plaats samenvloeien en laat het droge zichtbaar worden! En het was zo. 10 En God noemde het droge aarde en het samengevloeide water noemde Hij zeeën; en God zag dat het goed was. 11 En God zei: Laat de aarde groen doen opkomen, zaaddragend gewas, vruchtbomen, die naar hun soort vrucht dragen, waarin hun zaad is op de aarde! En het was zo. 12 En de aarde bracht groen voort, zaaddragend gewas naar zijn soort en bomen die vrucht dragen waarin hun zaad is, naar hun soort. En God zag dat het goed was. 13 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de derde dag. 14 En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren! 15 En laten zij tot lichten zijn aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde! En het was zo. 16 En God maakte de twee grote lichten: het grote licht om de dag te beheersen en het kleine licht om de nacht te beheersen; en ook de sterren. 17 En God plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om de dag en de nacht te beheersen en om scheiding te maken tussen het licht en de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vierde dag. 20 En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf! 21 En God schiep de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort. En God zag dat het goed was. 22 En God zegende ze en zei: Wees vruchtbaar, word talrijk, en vervul het water van de zeeën; en laten de vogels talrijk worden op de aarde! 23 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vijfde dag. 24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo. 25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was. 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen! 27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen! 29 En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen. 30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo. 31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

 

Openbaringen 22

 

De rivier van levend water

1 En hij liet mij een zuivere rivier zien, van het water des levens, helder als kristal, die uit de troon van God en van het Lam kwam. 2 In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt – van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken. 3 En geen enkele vervloeking zal er meer zijn. En de troon van God en van het Lam zal daar zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen, 4 en zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofd zijn. 5 En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid.

 

Waarschuwingen en beloften

6 En hij zei tegen mij: Deze woorden zijn betrouwbaar en waarachtig. En de Heere, de God van de heilige profeten, heeft Zijn engel gezonden om Zijn dienstknechten te laten zien wat met spoed moet gebeuren. 7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig is hij die de woorden van de profetie van dit boek in acht neemt. 8 En ik, Johannes, ben het die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neer om te aanbidden voor de voeten van de engel die mij deze dingen liet zien. 9 En hij zei tegen mij: Pas op dat u dat niet doet! Want ik ben een mededienstknecht van u en van uw broeders, de profeten, en van hen die de woorden van dit boek in acht nemen. Aanbid God. 10 En hij zei tegen mij: Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want de tijd is nabij. 11 Wie onrecht doet, laat hij nog meer onrecht doen. En wie vuil is, laat hij nog vuiler worden. En wie rechtvaardig is, laat hij nog meer gerechtvaardigd worden. En wie heilig is, laat hij nog meer geheiligd worden.

 

Christus bevestigt Zijn Woord

12 En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn. 13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste. 14 Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan. 15 Maar buiten bevinden zich de honden, de tovenaars, de ontuchtplegers, de moordenaars, de afgodendienaars en ieder die de leugen liefheeft en doet. 16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster. 17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. 18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn. 19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn. 20 Hij Die van deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig. Amen. Ja, kom, Heere Jezus! 21 De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.

bottom of page